NAJCZĘSTSZE BŁĘDY

Najczęstsze błędy zaobserwowane w zachowaniu: korzystanie (zaglądanie lub wręcz czytanie) z kartki, która wyglądała niechlujnie, śmiech zupełnie nie na miejscu, bezradność, jeśli chodzi o pomoce naukowe, np. zacinający się slajd czy zwijający się papier, nieumiejętność operowania rękoma przy episkopie, epidiaskopie, tablicy magnetycznej, skrępowanie: „może ja wyjdę”, „na mnie nie można patrzeć”, „zapomniałam, co mam mówić”, „Boże, co ja mówię”.Najczęstsze błędy zaobserwowane w mowie: bardzo szybka, niezrozumiała błędy językowe związane z odmianą części mowy, przejęzyczenia, nie kończe­nie rozpoczętego zdania, niepoprawna wymowa odmienianych części mowy (np. rodzicą i nauczycielą, pietrzywo, błędna składnia rozpoczętego zdania, np.„ część I traktuje o ogólnych wiadomościach ”, „ tu widać Tobruk, konkretnie – cmentarz”, „Tutaj widać bydło. Arabowie sobie pasą. ”, brak wyraźnego zakoń­czenia wypowiedzi, np. „i tyle…”), dźwięki paralingwistyczne: yyyy, eeee, mmmm, powtarzanie pewnych wyrazów: właśnie, tak, jak mówiłam, tutaj, tutaj jest, więc, i, prawda, w ogóle, złe akcentowanie (na ostatnią frazę zdania, tak, jakby dzieci się między sobą przechwalały, np. całe zdanie mówione poprawnie, ale ostatni wyraz o ton lub dwa wyżej), ciężka mowa: słowa rodzą się w bólach, powodując u słuchaczy zmęczenie oczekiwaniem na następne słowo, powtarzanie pewnych zwrotów. Analizując zachowania studentów w trakcie zajęć z użyciem kamery wideo trze­ba spojrzeć na ich zachowanie z perspektywy całego semestru. Studenci nie są zachwyceni przedmiotem, do którego trzeba się przygotowywać.