MAŁA ODPORNOŚĆ NA STRES

Zajęcia, w trakcie których nabywają umiejętność obsługi technicznych urządzeń dydak­tycznych traktują początkowo z wyższością, jakby mówili: ,jak to?, ja nie umiem obsługiwać episkopu?” W trakcie ćwiczeń okazuje się, że nie wszystko jest łatwe. Przychodzi chwila refleksji, po której studenci szybko dochodzą do równowagi. Drugą chwilę zwątpienia mają przy sporządzaniu pomocy dydak­tycznych: „przecież to banalne! – sporządzić foliogram”. W trakcie prezentacji okazuje się, że, owszem, to banał, ale koleżanki i koledzy z dalszych rzędów nic nie widzą, bo foliogram zawiera zbyt dużo informacji, wielkość liter jest nie dostosowana do wielkości sali itp. W trakcie zajęć z użyciem kamery wideo chyba najbardziej uwidacznia się zachowawcza postawa studentów. Z jednej strony ogromny brak pewności siebie pokrywany niepoważnym, luzackim po­dejściem do zajęć, z drugiej duży stres niweczący treść wystąpienia prelegenta pokrywany całą gamą dźwięków paralingwistycznych lub śmiechem zupełnie nie na miejscu. Nie należy się więc dziwić ilości popełnianych błędów języko­wych bądź błędów w zachowaniu. Jak widać, studenci wykazują małą odporność na stres i znikome obycie z atmosferą publicznego wystąpienia. W zwalczaniu negatywnych, hamujących inicjatywę zachowań, z pewnością pomógłby studentom skrypt, zawierający zarówno wiadomości teoretyczne, jak i ćwiczenia na temat szeroko rozumianych zachowań interpersonalnych.